• Hoe kom ik aan een pincode?

    Nadat u het aanvraagformulier voor de UZI-pas en alle gevraagde documenten naar het UZI-register hebt gestuurd, ontvangt u per post een pincodebrief. De pincodebrief wordt naar het adres van de abonnee gestuurd, tenzij het bij de aanvraag anders is aangegeven.

    Hebt u de pincodebrief niet ontvangen, meld dit dan zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 3 maanden bij het UZI-register. In de pincodebrief staat uw pincode. Het is belangrijk dat u uw UZI-pas en pincode gescheiden bewaart.

  • Wat is een pincodebrief?

    Nadat u het aanvraagformulier voor de UZI-pas en alle gevraagde documenten naar het UZI-register hebt gestuurd, ontvangt u met de post een pincodebrief. Hebt u deze niet ontvangen, meld dit dan direct bij het UZI-register. Op deze brief zijn lipjes bevestigd die u eraf kunt trekken en waarop de codes zijn weergegeven. Gooi deze lipjes dus niet weg!

    In deze pincodebrief vindt u drie belangrijke codes:

    1. uw persoonlijke pincode, die u nodig hebt als u uw UZI-pas wilt gaan gebruiken;
    2. uw PUK-code (personal unblocking key-code), die u gebruikt om uw geblokkeerde UZI-pas te activeren, nadat u drie keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd;
    3. uw intrekkingscode, die u nodig hebt om uw pas in te trekken bij verlies, diefstal of vermoeden van fraude. U bent verplicht de intrekkingscode aan de abonnee van uw organisatie door te geven als deze daarom vraagt.

    Advies
    Bewaart u de pincodebrief zorgvuldig én apart van uw UZI-pas. De PIN- en PUK-code zijn geheim en dus nergens op te vragen. Als u uw PIN-code bent vergeten en uw PIN-mailer niet meer hebt, is uw UZI-pas onbruikbaar. U moet dan een nieuwe pas aanvragen op eigen kosten.

  • Hoe kan ik mijn pincode wijzigen?

    Met het SafeSign Token Beheer Programma is de pincode van een UZI-pas als volgt te wijzigen:

    • Start het Token Beheer Programma.

    Windows 7: Klik op START en zoek op 'Token'. In het lijstje wat gepresenteerd wordt kunt u het programma Token Beheer programma aanklikken.
    Windows 8: Ga naar het Tegeloverzicht. Hier kunt u direkt de tekst 'Token' typen. In het lijstje wat gepresenteerd wordt kunt u het programma Token Beheer programma aanklikken.

    • Steek de UZI-pas in de kaartlezer. U ziet dit scherm:

    • Klik met uw rechtermuisknop op de getoonde UZI-pas.
    • Kies voor “Wijzig Pin…”.

    Dit geeft het volgende informatiescherm:

    • Voer de huidige pincode in.
    • Voer een nieuwe pincode in en bevestig dit. De minimale lengte bij UZI-passen is zes, de maximale acht karakters (cijfers en/of letters). Let op: kies geen gemakkelijk te raden pincode (123456).
    • Bij de goede huidige pincode en een nieuwe pincode die voldoet aan de minimumeis verschijnt de volgende melding:

    De pincode is nu gewijzigd.

    Let op! Via de menuoptie ‘wijzig PUK’ is ook de PUK-code te wijzigen. Dit wordt afgeraden. Deze code is alleen maar nodig, als de pincode is vergeten of driemaal fout is ingevoerd. Daarom is het advies om de PUK-code niet te wijzigen, maar de originele PIN-mailer zorgvuldig in een kluis te bewaren.

  • Hoe zie ik of mijn UZI-pas geblokkeerd is en hoe deblokkeer ik hem?

    Als u drie keer een verkeerde pincode invoert, blokkeert de UZI-pas. De pas is dan niet meer te gebruiken. Dit zal tot foutmeldingen in de applicatie leiden. De melding verschilt per applicatie. Met het SafeSign Token Beheer Programma kunt u de UZI-pas deblokkeren. Dit gaat als volgt:

    • Start het Token Beheer Programma.

    Windows 7: Klik op START en zoek op 'Token'. In het lijstje wat gepresenteerd wordt kunt u het programma Token Beheer programma aanklikken.
    Windows 8: Ga naar het Tegeloverzicht. Hier kunt u direkt de tekst 'Token' typen. In het lijstje wat gepresenteerd wordt kunt u het programma Token Beheer programma aanklikken.

    • Steek de UZI-pas in de kaartlezer. U ziet het volgende scherm:

    U stelt als volgt vast of de UZI-pas inderdaad geblokkeerd is:

    • Klik met uw rechtermuisknop op de getoonde UZI-pas.
    • Kies voor 'Toon Token info'.

    Dit geeft het volgende informatiescherm:

    Als de pas geblokkeerd is staat er bij PIN status “GEBLOKKEERD”. Indien de pas niet geblokkeerd is staat hier “PIN OK”.

    • Sluit het informatiescherm.

    U kunt de UZI-pas als volgt deblokkeren:

    • Klik met uw rechtermuisknop op de getoonde UZI-pas.
    • Kies voor “PIN deblokkeren”. Deze menuoptie is alleen beschikbaar als de UZI-pas is geblokkeerd.

    Het volgende scherm verschijnt:

     

    Voer nu de PUK-code (Personal Unblocking Key-code) in. U vindt uw PUK-code op de PIN-mailer die u hebt ontvangen bij uitgifte van uw UZI-pas. Deze PUK-code is essentieel en nergens anders bekend.

    • Voer een nieuwe pincode in. De minimale lengte bij UZI-passen is zes, de maximale acht karakters (cijfers en/of letters). Let op: kies geen gemakkelijk te raden code (123456).
    • Bij de juiste PUK-code en een pincode die voldoet aan de minimumeis verschijnt de volgende melding:

    De UZI-pas is nu weer bruikbaar.