Zorgaanbieders en indicatieorganen kunnen als abonnee in het UZI-register worden geregistreerd. Een abonnee in het UZI-register kan UZI-middelen aanvragen.
Om als abonnee geregistreerd te kunnen worden, wordt getoetst of er sprake is van een zorgaanbieder of indicatieorgaan in de zin van de Wet aanvullende bepaling verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz). Voor een nadere invulling van het begrip zorgaanbieder wordt verwezen naar de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Het is belangrijk dat u weet wat er van u verwacht wordt en wat uw rechten en plichten zijn. Dat staat in het Certification Practice Statement (CPS). U leest hierin ook wat op hoofdlijnen de processen, procedures en maatregelen zijn voor het aanvragen, produceren, verstrekken, beheren en intrekken van certificaten.
Abonnees van het UZI-register
Er zijn twee soorten abonnees binnen het UZI-register:
Abonnee organisatie: instellingen en indicatieorganen.
Registratie als abonnee zorgverlener
Een solistisch werkende zorgverlener kan als abonnee zorgverlener in het UZI-register worden geregistreerd als er sprake is van:
Een zorgverlener die, anders dan in dienst of onmiddellijk of middellijk in opdracht van een instelling beroepsmatig zorg verleent.
Voor de definitie zorg wordt gekeken naar artikel 1 onder b van de Wabvpz.
Wat valt niet onder het begrip solistische werkende zorgverlener
Zorgverlener die Wmo-zorg verleent: De zorg die in het kader van de Wmo wordt verleend komt niet overeen met de vereisten van zorg in het kader van de Wabvpz.
Als een solistisch werkende zorgverlener een aanvraag indient om als abonnee geregistreerd te worden in het UZI-register dient het volgende te worden overlegd:
Een volledig ingevuld en door de zorgverlener ondertekend aanvraagformulier met daarin:
de volledige naam van de zorgverlener (geboortenaam, inclusief voorvoegsels en voornamen);
de contactgegevens (e-mailadres en (mobiele) telefoonnummer) van de zorgverlener;
BIG-nummer als toetsingscriteria
(optioneel aan te leveren) de AGB-code van de zorgverlener;
de adresgegevens van de zorgverlener.
Bewijs dat de naamgegevens van de in het aanvraagformulier genoemde persoon correct zijn. Dit bewijs dient te worden overlegd in de vorm van een kopie van een identificatiedocument zoals genoemd in de WID. Op het overlegde identificatiedocument moeten alle voornamen voluit zijn opgenomen. Het UZI-register neemt de voornamen, voorvoegsels geboortenaam, de geboortenaam en het BSN over uit het identificatiedocument en zal de kopie van het identificatiedocument archiveren. De foto op het ID bewijs hoeft niet zichtbaar bij het delen van het ID met het UZI-register.
Het UZI-register besluit op basis van bovenstaande stukken of de zorgverlener kan worden ingeschreven als abonnee.
Als een solistisch werkende zorgverlener een aanvraag indient om als abonnee geregistreerd te worden in het UZI-register dient het volgende te worden overlegd:
Een volledig ingevuld en door de zorgverlener ondertekend aanvraagformulier met daarin:
de volledige naam van de zorgverlener (geboortenaam, inclusief voorvoegsels en voornamen);
de contactgegevens (e-mailadres en (mobiele) telefoonnummer) van de zorgverlener;
BIG nummer als toetsingscriteria;
(optioneel aan te leveren) de AGB-code van de zorgverlener;
de adresgegevens van de zorgverlener.Bewijs dat de naamgegevens van de in het aanvraagformulier genoemde persoon correct zijn. Dit bewijs dient te worden overlegd in de vorm van een kopie van een identificatiedocument zoals genoemd in de WID. Op het overlegde identificatiedocument moeten alle voornamen voluit zijn opgenomen. Het UZI-register neemt de voornamen, voorvoegsels geboortenaam, de geboortenaam en het BSN over uit het identificatiedocument en zal de kopie van het identificatiedocument archiveren. De foto op het ID bewijs hoeft niet zichtbaar bij het delen van het ID met het UZI-register.
Beroepsbeoefenaren als bedoeld in artikel 34 van de Wet BIG die niet zijn geregistreerd bij de Stichting Kwaliteitsregister Paramedici, Kwaliteitsregister Mondhygiënistenmoeten als bewijs dat zij de opleidingstitel mogen voeren een origineel en geldig gewaarmerkte kopie van het betreffende diploma of een digitaal uittreksel (PDF met certificaat van DUO) overleggen.
Het UZI-register besluit op basis van bovenstaande stukken of de zorgverlener kan worden ingeschreven als abonnee.
Als een solistisch werkende zorgverlener een aanvraag indient om als abonnee geregistreerd te worden in het UZI-register dient het volgende te worden overlegd:
Een volledig ingevuld en door de zorgverlener ondertekend aanvraagformulier met daarin:
de volledige naam van de zorgverlener (geboortenaam, inclusief voorvoegsels en voornamen);
de contactgegevens (e-mailadres en (mobiele) telefoonnummer) van de zorgverlener;
BIG nummer als toetsingscriteria;
(optioneel aan te leveren) de AGB-code van de zorgverlener;
de adresgegevens van de zorgverlener.
Bewijs dat de naamgegevens van de in het aanvraagformulier genoemde persoon correct zijn. Dit bewijs dient te worden overlegd in de vorm van een kopie van een identificatiedocument zoals genoemd in de WID. Op het overlegde identificatiedocument moeten alle voornamen voluit zijn opgenomen. Het UZI-register neemt de voornamen, voorvoegsels geboortenaam, de geboortenaam en het BSN over uit het identificatiedocument en zal de kopie van het identificatiedocument archiveren. De foto op het ID bewijs hoeft niet zichtbaar bij het delen van het ID met het UZI-register.
Registratie als abonnee organisatie
Een instelling kan als abonnee organisatie in het UZI-register worden geregistreerd als er sprake is van:
Een rechtspersoon die bedrijfsmatig zorg verleent (Stichting of B.V.);
Een organisatorisch verband van natuurlijke personen die bedrijfsmatig zorg verlenen of doen verlenen (maatschap of V.O.F);
Een natuurlijk persoon die bedrijfsmatig zorg doet verlenen (eenmanszaak).
Voor de definitie zorg wordt gekeken naar artikel 1 onder b van de Wabvpz.
Daarnaast kan een Jeugdhulpaanbieder als bedoeld in artikel 1.1 van de Jeugdwet als instelling in het UZI-register geregistreerd worden.
De aanvraag als abonnee organisatie
Klap onderstaand overzicht uit om te lezen welke stukken u bij uw aanvraag als abonnee organisatie moet overleggen.
Volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;
Kopie paspoort wettelijk vertegenwoordiger en eventueel van de gemachtigde aanvrager;
Notariële akte of Statutenwijziging die door de notaris is opgemaakt en ondertekend;
KvK-nummer (De naam van de organisatie en de wettelijk vertegenwoordiger worden overgenomen van de gegevens die bekend zijn bij de Kamer van Koophandel. Deze gegevens moeten overeenkomen met de gegevens op het aanvraagformulier).
Uit de notariële akte dient geconcludeerd te kunnen worden dat er sprake is van een zorginstelling die zorg verleent in de zin van de Zorgverzekeringswet en/of de Wet langdurige zorg of andere zorg levert.
Let op: Wanneer uit de doelstelling niet met zekerheid geconcludeerd kan worden dat er sprake is van een zorginstelling welke zorg levert, kunnen er aanvullende stukken worden opgevraagd.
Volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;
Kopie paspoort wettelijk vertegenwoordiger en eventueel van de gemachtigde aanvrager;
Oprichtingsdocument, dit document kan verschillende namen hebben zoals maatschapscontract of maatschapsovereenkomst. Het belangrijkste van dit document is dat de volgende categorieën zijn opgenomen:
Doelstelling, verlenen van zorg;
Inbreng van partijen, inbreng van arbeid;
Werkverdeling;
Vertegenwoordiging;
Is er sprake van een gemeenschappelijke patiëntenbestand?;
Ondertekening door alle betrokken maten (zorgverleners);
KvK-nummer (De naam van de organisatie en de wettelijk vertegenwoordiger worden overgenomen van de gegevens die bekend zijn bij de Kamer van Koophandel. Deze gegevens moeten overeenkomen met de gegevens op het aanvraagformulier.
Wanneer er sprake is van een kostenmaatschap en dus ieder binnen de maatschap als zelfstandige beroepsbeoefenaar werkzaam is, een eigen praktijkruimte heeft en er geen onderlinge afspraken zijn over gemeenschappelijke ruimten voor zorgverlening kan de kostenmaatschap niet geregistreerd worden als organisatie. U kunt de onderliggende praktijken / zorgverleners als zorgaanbieder in het UZI-register registreren.
Let op: Indien de organisatie nog geen maatschapscontract heeft, kunt u een verklaring opsturen met de bovenstaande punten. Deze verklaring dient ondertekent te worden door alle maten.
Volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;
Kopie paspoort wettelijk vertegenwoordiger en eventueel van de gemachtigde aanvrager;
Zorgovereenkomst met een zorgverzekeraar (Niet verplicht);
Verklaring waaruit blijkt welke zorgverleners er binnen uw organisatie werkzaam zijn. Het is van belang dat de naam en functie van de zorgverlener op deze verklaring vermeld worden. Deze verklaring dient te worden ondertekend door de wettelijk vertegenwoordiger en door minimaal één medewerker. Indien de wettelijke vertegenwoordiger geen zorgverlener is moet de medewerker die tekent een zorgverlener zijn.
KvK-nummer (De naam van de organisatie en de wettelijk vertegenwoordiger worden overgenomen van de gegevens die bekend zijn bij de Kamer van Koophandel. Deze gegevens moeten overeenkomen met de gegevens op het aanvraagformulier).
Op basis van deze stukken dient te worden geconcludeerd dat er sprake is van een natuurlijk persoon die bedrijfsmatig zorg doet verlenen.
Let op: In sommige gevallen hebben eenmanszaken geen overeenkomst met een zorgverzekeraar. In deze gevallen kan de eenmanszaak een eigen opgestelde verklaring overleggen.
Een Jeugdhulpaanbieder kan in het UZI-register worden geregistreerd met de volgende stukken:
Volledig en ondertekend aanvraagformulier;
Kopie paspoort wettelijk vertegenwoordiger en eventueel van de gemachtigde aanvrager;
Oprichtingsdocument, dit document kan verschillende namen hebben
(Raam)overeenkomst met een gemeente, waarin staat dat de organisatie Jeugdzorg verleend.
KvK-nummer (De naam van de organisatie en de wettelijk vertegenwoordiger worden overgenomen van de gegevens die bekend zijn bij de Kamer van Koophandel. Deze gegevens moeten overeenkomen met de gegevens op het aanvraagformulier).
Een ambulancevervoerder kan in het UZI-register worden geregistreerd met de volgende stukken:
Volledig en ondertekend aanvraagformulier;
Kopie paspoort wettelijk vertegenwoordiger en eventueel van de gemachtigde aanvrager;
Kopie van het besluit tot aanwijzing Wet Ambulancevoorziening (Waz);
KvK-nummer (De naam van de organisatie en de wettelijk vertegenwoordiger van de organisatie worden overgenomen van de gegevens die bekend zijn bij de Kamer van Koophandel. Deze gegevens moeten overeenkomen met de gegevens op het aanvraagformulier).
Een GGD kan in het UZI-register worden geregistreerd met de volgende stukken:
Volledig en ondertekend aanvraagformulier;
Kopie paspoort wettelijk vertegenwoordiger en eventueel van de gemachtigde aanvrager;
Kopie van een ondertekende gemeenschappelijke regeling;
Kopie aanstellingsbesluit, hieruit moet blijken dat de wettelijk vertegenwoordiger op het aanvraagformulier bevoegd is om de aanvraag in te dienen;
KvK-nummer (De naam van de organisatie en de wettelijk vertegenwoordiger worden overgenomen van de gegevens die bekend zijn bij de Kamer van Koophandel. Deze gegevens moeten overeenkomen met de gegevens op het aanvraagformulier).
Over uw bedrijfsnaam
Bij de registratie van uw instelling dient u rekening te houden met het volgende:
Als u uw instelling in het UZI-register registreert, adviseren wij u om te kiezen voor een naam die wat meer algemeen van aard is en daarmee toekomstbestendig. Dit wil zeggen een naam die niet wijzigt zodra de rechtsvorm verandert of zodra een vennoot of maat wordt toegevoegd of juist vertrekt. Een handelsnaam dus zonder een toevoeging zoals bijvoorbeeld VOF, BV, Janssen en Van der Berg, de gebroeders/gezusters De Vries, De Leeuw en zonen/dochters, enzovoorts. Deze naam moet ook als handelsnaam of extra handelsnaam bij de Kamer van Koophandel geregistreerd staan. Meer informatie over het toevoegen van een extra handelsnaam kunt u vinden op de website van de Kamer van Koophandel.
De naam in het UZI-register dient overeen te komen met de naam zoals opgenomen in het register bij de Kamer van Koophandel. Komt de naam niet (meer) overeen, dan vervalt de registratie in het UZI-register. Ook de UZI-middelen worden in een dergelijk geval ingetrokken. Hetzelfde geldt als u een naamswijziging heeft doorgevoerd. Hoe klein de wijziging ook is; in beide registers moet exact dezelfde naam zijn geregistreerd.
Een nieuwe naam betekent een nieuwe registratie in het UZI-register en nieuwe middelen om aan te vragen. Dit betekent dat u opnieuw kosten maakt.
Het UZI-register registreert abonneeorganisaties met het 12-cijferige vestigingsnummer van het KVK-uittreksel, omdat dit verwijst naar de naam en het adres zoals deze in het UZI-register zijn geregistreerd. Hierdoor is de abonneeorganisatie beter te herleiden.